#MDGLM – landsmøtet sett fra innsiden

De fleste delegatene fra Akershus tok toget til Stavanger. Her møtte vi mange hyggelige grønne delegater fra andre deler av landet, og ikke minst mange russ (som skulle til en helt annen form for landsmøte, nemlig russens landstreff i Kongeparken, Stavanger). Vi debatterte flittig grønn politikk med dem som ville høre på, og klarte nok å omvende en passasjer eller to til å stemme grønt til høsten.

togskygge 2togtur

Den lange togturen kom godt med siden vi hadde over 100 sider med sakspapirer å komme oss igjennom. Med godt selskap og nydelig utsikt stort sett hele veien gikk togturen unna i en fei.
sakspapirerUtsikt tog
For vips så var vi fremme i vakre Stavanger!

StavangerStavanger skilt
Da vi ankom hotellet ble vi møtt av en grønn løper laget av ekte gress. For en start. Og helt i tråd med vår grønne profil.

HotelletGrønn løper 2

Det var et tettpakket program fra star til slutt og ingen tid å miste. Da vi kom inn var det bare å sjekke inn, finne stemmeseddel og sette seg godt til rette for å høre på landsmøtets åpningstaler fra partiets talspersoner Ramus Hansson og Hilde Opoku. Vi fikk også nyte landsmøtets første underholdninginnslaget av barnehagebarn som sang tre fine sanger. Det var rørende å få besøk av neste generasjon, og det minnet oss også nok en gang på viktigheten av å kjempe for det grønne skiftet. Det tok heller ikke lang tid før skiltene ble tatt i bruk, stemmingen var i gang. Vi skal vel ikke se bort ifra at enkelte var litt støle i armen etter tre dager med stemming 🙂
Delegatnummer 2 Talspersonervotering

Alle måltider under oppholdet, inkludert vår 3-rettes gallamiddag, var vegetariske. Her var det heller dem som ville spise kjøtt som måtte si ifra, ikke omvendt. Ellers inntok vi store mengder frukt i småpausene.

Gallamiddag 2

Som en takk til de som holdt taler ga vi dem potteplanter, tomatplanter eller kortreist sjokolade fra Stavanger fremfor avskårne blomster. Talerstolen og scenen vår var i tillegg pyntet med jordbærplanter og andre blomster. Helt i tråd med vår grønne profil.

Tomatplante 2blomster 2potteplanter 2

I lunsjpausen på lørdag dro en ivrig grønn gjeng for å rydde søppel på en lokal strand sammen med partiets talspersoner (og pressen). Rasmus droppet dressen og stilte opp i en sprek (og grønn) allværsjakke. Det passet godt å gjøre nettopp dette på selveste Strandryddedagen. Vi fikk oppleve ekte Stavanger-vær med både regn og vind, men de fleste var godt kledd og brydde seg ikke noe om det. Vi fylte mer enn 10 søppelsekker med plast på bare litt under en time.

Strandrydding mediarydding av strand 2

Ellers syntes vi det var fint å bo på et hotell som har en tydelig miljøprofil og setter fokus på dette i arbeidshverdagen. Vi skulle gjerne tatt toget hjem igjen også men det var dessverre fult og vi måtte derfor ty til andre midler.
Det har vært en helt fantastisk opplevelse og vi gleder oss allerede til neste landstreff.
sola flyplass