Medlemsseminar 1. og 2. juni

Akershus MDG inviterer sine medlemmer og andre intereserte til seminar fredag 1. juni og lørdag 2. juni på partikontoret. Seminaret er beregnet for medlemmer som ønsker å være ative i partiet. Temaer som står på tapetet er MDGs historie og ideologi, politisk arbeid i praksis, mediearbeid og en gjennomgang av hva det innebærer å ha et styreverv i et lokallag av Miljøpartiet De Grønne. Det vil også bli anledning til å prøve seg i å stå på stand, da det er Oslo Miljøfestival denne lørdagen.

Målsettningen med seminaret er at deltagerne skal opparbeide seg kunnskap og kompetanse om det å være aktiv i MDG. Dette er også en fin anledning til å bli kjent med andre i partiet, samt utveksle tips og erfaringer, og ikke minst til å ha det hyggelig!

Det vi er i ferd med å oppnå med Miljøpartiet De Grønne er historisk. Det er svært få som har trodd det er mulig at et nytt politisk parti får et gjennombrudd i norsk politikk, men vi er i ferd med å få det til å skje. I fjor kom vi inn med 17 kommunestyrerepresentanter og en fylkestingsmandat, til neste år skal vi inn på Stortinget. Valgforskerne følger spent med, og Frank Aarebrot har uttalt tro på at vi kan få det til ( http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8073919 ). Men en ting som er helt sikkert er at det vil kreve en stor innsats. Dette arbeidet har allerede begynt, men vi må jobbe for å profesjonalisere partiet, bygge opp en sterk organisasjon og verve flere medlemmer. Dette håper jeg dere har lyst til å birda med!

En god start er å delta på dette seminaret, her vil dere få mange av de verktøyene som skal til for å danne bærekraftige lokallag, og inspirasjon til å jobbe videre i de lokallagene som allerede finnes. Etter seminarets slutt på lørdag vil det bli felles middag og festeligheter på kontoret, og en tur videre ut for de som har lyst.

Foreløpig agenda for seminaret er:

Fredag 1. juni

Kl 18-19: Velkomst ved fylkesleder Trude Blomseth Thy og arrangementsansvarlig Hans Petter Sveen. Presentasjonsrunde.
Kl 19-20: Styreverv, Lokallagsplikter, vedtekter, bruk av facebook/googlegroups mm. Trude Blomseth Thy
Kl 20-21:

Lørdag 2. juni

Kl 10-10.15: Kaffe & te, frukt
Kl 10.15-11: Hanna Marcussen forteller om Miljøpartiet De Grønnes historie og grønn ideologi
Kl 11-12: Praksis – Stå på stand på Oslo Miljøfestival
Kl 12-12.30: Lunsj
Kl 12.30-15: Gruppearbeid og standspraksis vekselsvis. Webopplæring med Morten Gulden for lokallagenes nettansvarlige.
Kl 15.00-16: Hvordan få politisk innflytelse uten politisk representasjon – med Mette Sperre
Kl 16-17: Mediekontakt og artikkelskriving med Bente Bakke
Kl 17-18: Oppsummering og veien videre
Fra 18.00 : Middag og sommerlige festligheter

Deltagelse på seminaret er gratis. Påmelding skjer ved å sende epost med navnet ditt til akershus@mdg.no senest 30. mai. Seminaret er myntet på medlemmer som ønsker å delta aktivt i å bygge opp partiet, men er også åpent for andre som er nysgjerrige på MDG, eller medlemmer som ikke vet om de har lyst til å være aktive.

Det vil være kaffe, te, vann og frukt tilgjengelig hele seminaret.

Hjertlig velkommen!