Miljøpartiet De Grønnes fylkestingsliste for Akershus er klar

Nominasjonsmøtet valgte tirsdag kveld enstemmig sosialantropolog og kommunestyrerepresentant på Nesodden, Øyvind Solum, til partiets 1.-kandidat. Shabana Rehman Gaarder står på 10.-plass, og forfatter Tor Åge Bringsværd fikk æresplassen.

IMG_2492[1]
Fra venstre: Nikki Schei, Kristin Antun, Øyvind Solum, Ingunn Bohmann, Signe Bakke Johannessen og Suaad Abdi Farah.

Flyktningkonsulent Kristin Antun fra Nannestad er partiets 2.-kandidat, mens Nikki Schei fra Bærum står på tredjeplass. Med det er alle regionene i Akershus representert på toppen av lista.

– Jeg gleder meg til å sette alle krefter inn på at MDG skal komme inn med en sterk gruppe til fylkesvalget neste høst, og at MDG skal gjøre et brakvalg i alle de 22 kommunene i Akershus, sier Øyvind Solum.

Solum mener Akershus har helt spesielle utfordringer i å forene det urbane med et levedyktig jordbruk.

– Akershus er Norges største kornfylke. Samtidig planlegges en rekke nye byer for å ta i mot en forventet befolkningsvekst på 400.000 i Oslo og Akershus de neste 20 årene. Jordvern og ansvaret for Norges matsikkerhet blir blant MDGs aller mest sentrale spørsmål i valgkampen, og vi ønsker lovfestet en nullvisjon for tap av matjord. Samtidig må vi tenke nytt når det gjelder urbanisering, med fortetting og bygging rundt trafikknutepunkter, noe som er helt nødvendig for å nå klimamålene, sier Solum.

Leder av nominasjonskomiteen har vært Bente Bakke. Hun er leder i Vestby MDG og tidligere stortingsrepresentant for Høyre.

– Det har vært en fest å sette sammen listeforslaget for De Grønne i Akershus. Jeg er overveldet over alle de kompetente menneskene som strømmer til partiet og er villige til å stå på listen. Øyvind Solum fra Nesodden er en soleklar toppkandidat. Hans arbeid i kommunestyret på Nesodden førte til en oppslutning på over 10 % ved stortingsvalget, sier Bente Bakke.

Se hele fylkestingslista her.

For mer info, kontakt:

1.-kandidat Øyvind Solum, Nesodden, tlf. 909 95 595
2.-kandidat Kristin Antun, Nannestad, tlf. 971 15 997
3.-kandidat Nikki Schei, Bærum, tlf. 932 68 966

Bente Bakke, leder av nominasjonskomiteen, tlf. 412 74 720
Mette Sperre, leder av Akershus Miljøpartiet De Grønne, tlf. 906 81 147
Carl Johansen, regionsekretær for Oslo og Akershus og pressekontakt, tlf. 957 25 414