Grønt jubileum

Gjestene lytter til Claudia Behrens tale. Fra venstre: Roswita Kerber, Mette Sperre, Harald Nissen, Bente Bakke, Hans Petter Sveen, Nikki Schei og Nesodden`s ordfører Nina Sandberg (AP).

Lørdag 13. oktober feiret Akershus MDG at det i år er 25 år siden vi, som en forløper til Miljøpartiet De Grønne nasjonalt som ble stiftet et år senere, ble stiftet og stilte til valg for første gang. Ikke bare ble Akershus MDG stiftet og stilte til valg i 1987, vår toppkandidat Christian Grorud ble også valgt inn i fylkestinget.

Jubileet ble feiret på Tangenten, Nesoddens splitter nye multifunksjonsbygg som huser bl.a. et av landets flotteste bibliotek, en ungdomsskole og kommunestyresalen, og som er et av Norges mest klimasmarte bygg. Nesodden MDG har, sammen med Trondheim MDG vært partiets mest fremgangsrike lokallag i alle år, og er, igjen sammen med Trondheim det eneste stedet i Norge hvor MDG har to kommunestyrerepresentanter.

I anledning jubileet kom Nesoddens ordfører, Nina Sandberg (AP) og holdten flott hilsningstale, partiets talsmann Harald Nissen trakk opp de store linjene i MDGs utvikling og historie, og Christian Grorud som var med å stifte partiet både i Akershus i ´87 og nasjonalt i ´88 fortalte om den første tiden. Vi fikk også høre om hvordan det er å uttøve grønn politikk hver dag, fra kommunestyrerepresentantene våre på Nesodden, Claudia Behrens og Øyvind Solum, og leder for Akershus MDG de siste årene, Trude Blomseth Thy, fortalte om fylkeslagets fremgang den siste perioden, og oppildnet til videre fremgang i årene som kommer.

Etter et flott aften i lystig lag, med deilig mat, munter musikk og godt selskap kan vi ikke si annet enn at vi gleder oss til vi fyller 30!