Julemesse uten kjøtt!

Søndag 8. desember ble Vegetarisk Julemesse arrangert for andre gang i Norge, på Vulkan ved Mathallen i Oslo.  Mer enn 1000 besøkende var innom messen. Dyreverngruppa i Miljøpartiet De Grønne, MDG, stilte med stand der vi informerte om hvordan politikken i Norge må endres for å få til et mer dyrevennlig samfunn. Samtidig serverte vi dyrevennlige julekaker, brente mandler og hjemmelagd sjokolade – alt var selvsagt uten animalske ingredienser som for eksempel egg og melk.

GodJul

Er dette viktig for et politisk parti å være med på? Mange har fått med seg at høyt kjøttforbruk, kombinert med lav pris på kjøttvarer, fører til en rovdrift på dyr i landbruk, legger beslag på 90 % av dyrkbar jord i Norge til dyrefôr og på toppen av dette importeres store mengder soya fra området i regnskogtruede Brasil til dyrefôr. I tillegg fører høyt kjøttforbruk til økt risiko for hjerte- og karsykdommer, samt noen krefttyper.

MDG ønsker i tråd med FNs klimapanel, dyrevernorganisasjoner og helsemyndigheter å redusere mengden kjøtt vi spiser. Da trenger vi alternativer. Vegetarisk Julemesse har gjort at dyrevennlige og miljøvennlige metoder å lage julemat på er blitt tilgjengelige for alle! Vi håper at på sikt vil dette føre til at flere velger mindre kjøtt i julen og heller velger mer spennende og sunne vegetarretter flere av fridagen.