Miljøpartiet De Grønne vil redde liv – dags å påby redningsvester på sjøen!

Pressemelding vedr. partiets standpunkt om redningsvester i båt!

-Nå er det dags å ta grep, påbud av bruk av redningsvester på sjøen må innføres! Og dette må gjøres til 2014. De tragediene som vi opplever år etter år viser at bare et vurderingspåbud ikke er nok. Derfor utfordrer vi regjeringen å gå til aksjon og innføre påbud av redningsvester til fritidsbåter, sier Miljøpartiet De Grønne.

Fylkesleder Nikki ScheiI Norge gjennomføres ca. 17 millioner båtreiser med fritidsbåt under sesongen fra april til september. Når både Høyre-ordføreren i Kragerø, en av landets største båtkommuner, sammen med Røde Kors og Redningsselskapet går inn for påbud mener De Grønne at det er på tide å ta grep.

Påby redningsvester på sjøen handler om å redde menneskeliv», sier fylkesleder i Akershus og 3.kandidat Nikki Schei.Bruk av redningsvest er det enkleste og mest effektive tiltaket for å forhindre dødstallene for ulykker med fritidsbåt. Derfor mener vi i De Grønne at det er helt nødvendig med et påbud for å redde liv».

Norge blir dermed det første land i verden som innfører en slik lov, og dermed et foregangsland innen sikkerhet til sjøs. «Med dette fornuftige påbudet så kunne sannsynligvis den dramatiske økningen av drukningsulykker blitt forhindret«, fortsetter Schei. «Et menneskeliv er like viktig, uansett om du bruker sikkerhetsbelte i bil eller redningsvest på sjøen. Derfor er dette et nødvendig skritt å ta for å sikre gleden og tryggheten ved å være på sjøen» avslutter Schei.